GŁÓWNA | MATERIAŁY | SPRAWDZIANY | KONTATKT
Strona z materiałami MATERIAŁY
  1. Zadania tekstowe (na poziomie ucznia klasy 4)

    Zadania tzw. tekstowe towarzyszą Ci „od zawsze” - jest to przecież praktyczne zastosowanie matematyki. Nie powinieneś się ich bać. W większości przypadków są proste. Wystarczy tylko zastanowić się, co masz obliczyć, a później znaleźć wśród poznanych działań sposób na wykonanie takich obliczeń.

    Zadanie 1

    Trasa kolejowa z Warszawy do Gdyni ma długość 360 km, a z Malborka do Warszawy 247 km. O ile kilometrów trasa z Malborka do Warszawy jest krótsza od trasy Gdynia - Warszawa?

    Rozwiązanie

    Na pytanie, o ile jakaś liczba jest większa lub mniejsza odpowie odejmowanie.

    Od długości trasy Gdynia - Warszawa (360 km) odejmuję długość trasy Malbork - Warszawa (247 km). Od 360 odejmuję 200, a później 47.

    Odp. Trasa Malbork - Warszawa jest o 113 km krótsza.

    Zadanie 2

    Bluzka kosztuje 48 zł, a spódnica jest dwa razy droższa. Ile kosztuje spódnica?

    Rozwiązanie

    Cena spódnicy jest dwa razy większa, więc mnożę przez 2. Tradycyjnie działania na szarym polu wykonuję w pamięci.

    Odp.: Spódnica kosztuje 96 zł.

    Zadanie 3

    Blok rysunkowy kosztuje 3 zł, a blok techniczny jest o 2 zł droższy. Ile kosztuje blok techniczny?

    Rozwiązanie

    Blok techniczny jest o 2 zł droższy, więc dodaję 2 zł do ceny bloku rysunkowego.

    Odp.: Blok techniczny kosztuje 5 zł.

    Zadanie 4

    Opakowanie lekarstwa zawiera 60 tabletek. Na ile dni wystarczy tabletek, jeżeli Ula będzie zażywała dwa razy dziennie po dwie tabletki?

    Rozwiązanie

    Rozwiązanie musisz podzielić na dwa etapy:

    I etap da odpowiedź: ile tabletek dziennie zażywa Ula,

    II etap da odpowiedź: na ile dni wystarczy tabletek.

    Ula zażywa 2 tabletki dwa razy dziennie, więc ilość tabletek mnożę przez 2. Ilość tabletek 60 dzielę przez dawkę dzienną 4.

  2. Zadania interaktywne

    Matlandia